Przed założeniem własnej firmy w Niemczech konieczne jest zrozumienie przyszłego rynku – aktualnych przepisów, przeanalizowanie rynku zbytu i przyszłej konkurencji oraz opracowanie strategii działania. Jedną z pierwszych i najważniejszych decyzji, które należy podjąć przed założeniem firmy w Niemczech jest wybór odpowiedniej formy organizacji biznesu i formy prawnej. Wybór ten dotyczy obowiązków i praw przyszłego przedsiębiorcy, kosztów ponoszonych przy zakładaniu i prowadzeniu firmy, pewnych formalności i procedur oraz zakresu odpowiedzialności finansowej.
Firmy założone przez polskich przedsiębiorców cieszą się takimi samymi prawami jak obywatele niemieccy. Tak jak w Polsce masz do wyboru kilka możliwości, w tabeli znajdziesz najczęściej spotykane formy działalności gospodarczej w Niemczech oraz ich charakterystykę krótkookresową:
Forma działalności | Niemiecki Odpowiednik | Wkład własny |
Jednoosobowa działalność gospodarcza | Einzelunternehmen | Brak wkładu własnego |
Oddział | Zweigniederlassung | Brak wkładu własnego |
Spółka Cywilna | Gesellschaft bürgerlichen rechts | Brak wkładu własnego |
Spółka Partnerska | Partnergesellschaft | Brak wkładu własnego |
Spółka Jawna | Offene handelsgesellschaft | Brak wkładu własnego |
Spółka Komandytowa | Kommanditgesellschaft | Brak wkładu własnego |
Spółka z o. o. | Gesellschaft mit beschränkter haftung GmbH | 25.000 Euro |
Spółka Przedsiębiorców | Unternehmergesellschaft ug | 1 – 24.999 Euro |
Spółka Akcyjna | Aktiengesellschaft AG | 50.000 Euro |
Bez względu na to, jaką formę działalności handlowej wybierzesz, przed rejestracją musisz sprawdzić, czy nasza działalność nie wymaga specjalnego zezwolenia. Można to zrobić w odpowiedniej Izbie Przemysłowo-Handlowej. W Niemczech koncesji wymaga prowadzenie firm związanych z branżami takimi jak: działalność rzemieślnicza, gastronomia i hotele, agencje zatrudnienia, handel detaliczny (m.in. Taksówki, usługi ochroniarskie, transport drogowy.
Generalnie zasady prowadzenia firmy są podobne jak obecnie w Polsce: trzeba zarejestrować się w odpowiednim urzędzie, otworzyć konto bankowe, uzyskać NIP, prowadzić księgi i płacić podatki. Tzw. zwolnienie z obowiązku rejestracji działalności gospodarczej w imieniu freelancerów (np. prawników, artystów, lekarzy, doradców podatkowych, architektów itp.).
O zgłoszeniach działalności gospodarczej automatycznie powiadamiane są niektóre urzędy, m.in.: Izba Przemysłowo-Handlowa (IHK), Związek Rzemieślników (Handwerkskammer), Urząd Skarbowy (Finanzamt), Urząd Statystyczny Krajów (Statistisches Landesamt). W przypadku powstania spółki kapitałowej, takiej jak GmbH, UG lub AG, automatycznie zawiadamia się sąd rejestrowy.
Poniżej szerzej omówimy formę prowadzenia działalności gospodarczej najczęściej wybieraną przez polskich przedsiębiorców w Niemczech.
Jednoosonowa firma w Niemczech
Firma jednoosobowa, powszechnie znana jako Gewerba, to nazwa firmy, która w sposób ciągły i zorganizowany osiąga zyski. Prowadzenie działalności gospodarczej pod własnym adresem jest możliwe, można/zasłużyć sobie na wynajem odpowiedniego lokalu do tego celu. Aby zarejestrować własną działalność gospodarczą należy wypełnić odpowiedni formularz zgłoszeniowy (Gewerbeanmeldung) – można to zrobić w urzędzie gospodarczym (Gewerbeamt) lub online (np. Service.Berlin.de w Berlinie) oraz uiścić opłatę rejestracyjną (koszty rejestracji od ok. 15 EUR do 60 EUR, w zależności od stanu). W formularzu należy podać dane firmy, siebie, rodzaju prowadzonej działalności oraz przedstawić ważny dowód osobisty lub paszport, ewentualnie potwierdzający rejestrację. Po rejestracji przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie wydawane przez urząd (tzw. Gewerbeschein).
Informacja o zarejestrowanej działalności gospodarczej jest automatycznie przekazywana do urzędu skarbowego, który następnie przesyła niezbędne formularze do wypełnienia w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej. Proces ten można przyspieszyć, korzystając z formularzy dostępnych w Internecie lub powszechnie stosowanych przez urząd skarbowy. Kolejnym naturalnym krokiem jest otwarcie konta czekowego w Niemczech (np. w Deutsche Postbank). Posiadanie konta bankowego w Niemczech jest niezbędne praktycznie w każdej sytuacji, niezależnie od formy prawnej prowadzonej działalności.
Przedstawicielstwo (Repräsentanz, unselbständige Zweigstelle, Betriebsstätte) to stosunkowo często wybierana przez polskich przedsiębiorców forma prowadzenia działalności gospodarczej. Jest niesamodzielnym oddziałem firmy macierzystej, nieposiadającym osobowości prawnej, działającym pod polską nazwą firmy iw pełni powiązanym z centralą firmy.
Czytaj więcej o: Spółka w Niemczech
Dodaj komentarz