Kategorie
Firma Niemcy

Prowadzenie Polskiej firmy w Niemczech

Prowadzenie Polskiej firmy w Niemczech to nic trudnego. Nie taki diabeł straszny, jak mogłoby się wydawać. Po samej rejestracji i poznaniu najważniejszych aspektów, takiego działania, okazuje się, że ma to wiele korzyści. Po pierwsze, Ty nie musisz tego robić, możesz wydelegować to do firmy doradczej. Po drugie, masz szereg korzyści takich jak ekspansję na rynek zagraniczny, nowych klientów i większe zarobki. Bo pamiętajmy, że tutaj liczymy nasze zarobki x4. Jak prowadzić firmę w Niemczech? Zobacz!

Polskie firmy przebywające w Niemczech dłużej niż pół roku często rozliczają się z polskim Urzędem Skarbowym i tam płacą podatek dochodowy. W przypadku uzyskania miejsca zamieszkania w Niemczech niemiecki urząd skarbowy może nawet kilka lat temu sprawdzić i administrować nami oraz zwrócić zeznanie podatkowe za uzyskany dochód. Jeśli podatek ma być płacony z uzyskanych tam dochodów – będziemy musieli zapłacić podatek do niemieckiego urzędu skarbowego.

Wzięcie odpowiedzialności we właściwym kraju jest bardzo ważne.

Aby złożyć zeznanie podatkowe w Niemczech, polscy przedsiębiorcy muszą zebrać wszystkie rachunki (faktury) za pracę w Niemczech. Ważne jest, czy faktura jest wystawiona na niemiecki numer podatkowy (Steuernummer) czy NIP EU. W przypadku faktur z europejskim numerem VAT nie musimy składać zeznania podatkowego w Niemczech.

Polski przedsiębiorca rozlicza podatek dochodowy w Polsce. W Niemczech musiał jednak wziąć pod uwagę podatki obrotowe. Oczywiście założeniem jest, że polska firma jest polskim rezydentem podatkowym. Jeśli jednak jest rezydentem podatkowym w Niemczech, polski przedsiębiorca oprócz deklaracji VAT musi również uwzględnić podatek dochodowy.

Gdzie złożyć wniosek o otwarcie firmy w Niemczech?

Większość polskich firm powinna zgłosić swoje usługi niemieckiemu urzędowi skarbowemu przed rozpoczęciem pracy związanej ze świadczeniem usług w Niemczech. Jedynymi wyjątkami są te firmy, które fakturują swoje usługi na NIP EU i utrzymują polską rezydencję podatkową.

Wnioski o każdy list należy składać w 4 urzędach skarbowych w kolejności alfabetycznej:

⦁ Urząd Skarbowy Hameln, jeżeli nazwa przedsiębiorcy, spółka cywilna lub nazwa osoby prawnej zaczyna się na litery od A do G

⦁ Urząd Skarbowy Oranienburg, jeżeli nazwa przedsiębiorcy, spółki cywilnej lub osoby prawnej zaczyna się na litery od H do L

⦁ Urząd Skarbowy w Cottbus, jeżeli nazwa przedsiębiorcy, spółki osobowej lub osoby prawnej zaczyna się na litery od M do R

⦁ Urząd Skarbowy Nördlingen, jeżeli nazwa przedsiębiorcy, spółki cywilnej lub osoby prawnej zaczyna się na litery S do Z

Polscy przedsiębiorcy powinni wypełnić formularz zgłoszeniowy (Steuerliche Erfassung) oraz podać dane firmy takie jak:

  • wpisać się do rejestru handlowego,
  • z Krajowego Rejestru Sądowego,
  • numer kierunkowy,
  • cyfrowy zacisk,
  • opis działalności firmy,
  • okres, przez jaki usługa ma być świadczona,

Dodatkowe informacje mające wpływ na działalność prowadzoną w Niemczech. Zgodnie z zeznaniem niemiecki urząd skarbowy nadaje przedsiębiorcom zagranicznym niemiecki numer podatkowy (Steuernummer), co jest obowiązkowym wymogiem przy prowadzeniu działalności gospodarczej w Niemczech. Co ważne, zgodnie z niemieckim prawem osoby prowadzące działalność gospodarczą w Niemczech muszą prowadzić ewidencję długości pobytu w Niemczech.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie pomiń nic ważnego!
Bądź na bieżąco!
Otrzymuj powiadomienia o ważnych przepisach, zmianach i innych kwestiach związanych z firmą w Niemczech!