Kleingewerbe – zalety małej firmy w Niemczech

Dla przypomnienia Kleingewerbe to status małej firmy, który pozwoli Ci uniknąć części formalności i biurowych problemów, jak w przypadku pełnoprawnej firmy w Niemczech. W kolejnej części cyklu o małej firmie, przygotowaliśmy dla Ciebie najważniejsze zalety ale i wady prowadzenia małej firmy w Niemczech.

Największą zaletą Kleingewerbe jest to, że można go łatwo ustawić i niewielkim kosztem. W praktyce oznacza to brak minimalnego wymogu kapitałowego. I nie musisz się martwić o Eröffnungsbilanz (bilans otwarcia) – wystarczy rachunek zysków i strat (EÜR). Czyli zupełnie inaczej niż w przypadku Gewerbe. Ale zalety nie kończą się tutaj:

  1. Chociaż musisz płacić Gewerbesteuer (podatek handlowy), przysługuje ci zasiłek w wysokości do 24 500 euro rocznego obrotu.
  2. Nie musisz sporządzać Bilanz (bilansu) i nie musisz przeprowadzać inwentaryzacji.
  3. Istnieje wyjątek od prowadzenia skomplikowanej księgowości podwójnego zapisu. Nie musisz się martwić o roczne rozliczenia międzyokresowe należności i zobowiązań, ani publikowanie Jahresabschluss (rocznych sprawozdań finansowych).
  4. Jeśli zarabiasz mniej niż 22 000 euro rocznie, możesz pominąć uproszczoną formę księgowości (EÜR) i po prostu złożyć zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym.
  5. Dzięki Kleinunternehmerregelung (przepisom dotyczącym małych przedsiębiorstw) z urzędem skarbowym możesz uniknąć podatku VAT.

Jak widać, zalety Kleingewerbe to nie tylko ogromna oszczędność czasu i korzyści finansowe, ale także przewaga konkurencyjna. Jako firma, nienaliczanie podatku VAT pozwala sprzedawać towary/usługi taniej niż konkurencja lub po tej samej cenie ze zdrowszą marżą zysku.

Wady Kleingewerbe (mała firma)

Wadą Kleingewerbe jest to, że właściciel przejmuje całą odpowiedzialność i ryzyko związane z biznesem. Przed rozpoczęciem tego typu działalności dobrze zastanów się nad przyjęciem tej nieograniczonej odpowiedzialności. Jeśli ktoś pozywa Twoją firmę, zagrożone są również Twoje prywatne aktywa.

Istnieją również wady dotyczące jego Geschäftsbezeichnung (nazwa firmy). Ponieważ mała firma nie jest wpisana do Handelsregister (rejestru handlowego), nie może używać Firmenname (nazwy firmy). Musi raczej używać bardziej restrykcyjnego Unternehmensbezeichnung, który zawiera pełną nazwę jedynego właściciela.

Kleingewerbe ma większą swobodę w zakresie swojej Geschäftsbezeichnung (nazwy firmy), którą można wykorzystać do reklamy lub PR. Ale jeśli chodzi o transakcje biznesowe, należy użyć Unternehmensbezeichnung, aby wyjaśnić, kto jest właścicielem.

Kolejnym minusem jest wysokie opodatkowanie, gdy tylko osiągniesz określony próg obrotu:

Jeśli zarabiasz więcej niż 22 000 euro (zawsze sprawdź w urzędzie skarbowym najbardziej aktualną kwotę) lub zrzekniesz się swojego Kleinunternehmerstatus (status małej firmy), musisz zapłacić podatek VAT. (Oznacza to również dodatkowe kłopoty związane z roczną deklaracją VAT).
Obowiązek płacenia Gewerbesteuer (podatek handlowy) pojawia się, gdy zaczynasz przynosić 24 500 euro rocznie.

Kleingewerbetreibender kontra Kleinunternehmer

Terminy Kleinunternehmer (mały przedsiębiorca) i Kleingewerbetreibender (drobny przedsiębiorca) są błędnie używane zamiennie. Te warunki są szczególnie mylące, jeśli jesteś nowicjuszem w świecie prowadzenia biznesu w Niemczech.

Rozpakujmy różnice między nimi:

Kleingewerbetreibende (drobni handlowcy) to:

  • nie jest wpisany do Handelsregister (rejestru handlowego) oraz
  • nie są Kaufleute (kupcami) i dlatego nie muszą się martwić o Jahresabschluss (rozliczenia roczne) lub Bilanz („bilans”).
  • Kleingewerbetreibende (drobni przedsiębiorcy) nie podlegają przepisom HGB.

Kleinunternehmer (mali przedsiębiorcy), z drugiej strony:

  • może być wpisany do Handelsregister;
  • podlegają UStG (ustawie o VAT);
  • mogą to być Gewerbetreibende (handlowcy), jak również Freiberufler (wolni profesjonaliści) lub Landwirt (rolnicy) i Forstwirt (leśnicy).

Innymi słowy, Kleinunternehmer (mali przedsiębiorcy), którzy prowadzą firmy „gewerblich”, są również Kleingewerbetreibende (małymi przedsiębiorcami), ale mogą to być również różne rodzaje przedsiębiorstw. Podczas gdy wszystkie Kleingewerbetreibende są Kleinunternehmerami, nie wszystkie Kleinunternehmery są Kleingewerbetreibende.

Wniosek: Czy warto założyć Kleingewerbe (mały biznes)?

Najważniejsze jest to, że ten rodzaj działalności jest dobrym punktem wyjścia dla przedsiębiorców z ograniczonym kapitałem, którzy chcą zostać samozatrudnieni lub rozpocząć działalność poboczną.

Możesz zacząć działać w nieskomplikowany i niedrogi sposób, cieszyć się ogromnymi korzyściami podatkowymi (do pewnego pułapu obrotów) i zaoszczędzić sobie dużo pracy dzięki prostym obowiązkom księgowym i zeznaniom podatkowym.

Kleingewerbe to świetna platforma startowa dla twoich mniejszych przedsięwzięć. A nawet jeśli Twoja firma się rozwija, to samo dzieje się z jej strukturą biznesową. Oznacza to, że możesz przejść na Kaufmann/Kauffrau lub, jeśli jesteś częścią GbR, oHG (spółka jawna). Sprawdź jak założyć kleingewerbe tutaj.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *