Firma w Niemczech: Wprowadzenie do przedsiębiorczości: co warto sprawdzić i zrobić po założeniu firmy w Niemczech? Więc oficjalnie założyłeś swój biznes z niemieckimi władzami? Zabawa na tym się nie kończy. Chociaż musiałeś już przeskoczyć przez (wiele) obręczy, na twojej liście rzeczy do zrobienia wciąż jest więcej biurokracji i zarządzania biznesem.
Oznacza to, że po oficjalnym rozpoczęciu działalności rozpoczyna się faza zarządzania lub rozwoju. To wtedy ustawiasz wszystkie swoje organizacyjne kaczki z rzędu, takie jak rejestracja w urzędach i wykupienie ubezpieczenia. Są też zabawne rzeczy, takie jak sprawy księgowe, które również wymagają uwagi.
Poniżej pokażemy Ci kolejne kroki po oficjalnej części dotyczącej tworzenia/inkorporacji, abyś mógł wysiąść na właściwej stopie.
- Biurokracja rejestracje, wnioski, ubezpieczenia
- Złóż wniosek o Steuernummer (numer podatkowy) lub USt-ID (numer identyfikacyjny VAT)
Do prawidłowego wystawiania faktur i prawidłowego rozliczania podatku VAT potrzebny jest numer podatkowy lub numer identyfikacji podatkowej VAT (USt-IdNr). Oba numery służą do identyfikacji podmiotu prawnego (czy to osoby fizycznej, czy spółki kapitałowej itp.), który jest zobowiązany do zapłaty podatku. Numer podatkowy dostajesz – zgadłeś – w urzędzie skarbowym (Finanzamt). - Możesz się o nią ubiegać po zarejestrowaniu działalności gospodarczej, w innym przypadku otrzymasz ją automatycznie po wypełnieniu kwestionariusza urzędu skarbowego.
Złóż wniosek o Betriebsnummer (numer firmy)
Chcesz zatrudnić pracowników? W takim razie potrzebujesz Betriebsnummer (numer firmy)! Każda firma, która zatrudnia co najmniej jedną osobę, która jest zobowiązana do opłacania składek na ubezpieczenie społeczne lub ma „mini job”, potrzebuje numeru firmy. Ten ośmiocyfrowy numer umożliwia zakładom ubezpieczeń społecznych identyfikację firmy, dzięki czemu możliwe jest prawidłowe obliczenie składek na ubezpieczenie społeczne. O numer firmy można ubiegać się telefonicznie, pisemnie lub online.
Członkostwo w IHK lub HWK
Zwykle właściwa izba skontaktuje się z Tobą bezpośrednio, ale mimo to powinieneś sprawdzić formalności związane z członkostwem. Jeśli chcesz założyć Handwerksbetrieb (przedsiębiorstwo rzemieślnicze), które podlega rejestracji, musisz wpisać je do Handwerksrolle (Rejestru rzemieślniczego). W tym celu należy skontaktować się z lokalną HWK (Izbą Rzemieślniczą) i złożyć wniosek o rejestrację. Opłaty różnią się w zależności od regionu i wahają się od 50 do 200 euro. Ponadto istnieje opłata członkowska dla HWK.
Firmy, które nie podlegają jurysdykcji HWK, muszą zarejestrować się w IHK. Członkostwo w IHK jest obowiązkowe dla wszystkich Gewerbetreibenden (rzemieślników). Wysokość składki zależy od odpowiedzialnego za Ciebie IHK i zysku, jaki Twoja firma odnotowuje rocznie.
Ubezpieczenia firmy w Niemczech (Versicherungen).
Jako przedsiębiorca nie tylko musisz się ubezpieczyć, ale także powinieneś zapobiegać ryzyku biznesowemu, wykupując odpowiednie ubezpieczenie. Ubezpieczenia, które są obowiązkowe dla przedsiębiorców to np. Rentenversicherung (ubezpieczenie emerytalne) i Krankenversicherung (ubezpieczenie zdrowotne) oraz gesetzliche Unfallversicherung (ustawowe ubezpieczenie wypadkowe). Jeśli chodzi o ustawowe ubezpieczenie wypadkowe, należy również zarejestrować się we właściwym Berufsgenossenschaft (stowarzyszeniu ubezpieczycieli od odpowiedzialności cywilnej pracodawców).
Chociaż nie ma obowiązkowego ubezpieczenia dla Twojej firmy, rozważ wykupienie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej i ubezpieczenia ochrony prawnej, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem biznesowym.
EORI-Nummer beantragen
Numer EORI zastępuje w Niemczech Zollnummer (numer celny). Wniosek o nadanie EORI należy złożyć tylko wtedy, gdy Twoja firma prowadzi działalność gospodarczą związaną z cłami i ma styczność z odpowiednimi przepisami UE. Oto jak ubiegać się o numer EORI.