Przepisy Pakietu Mobilności nakładają szereg wymagań na zawód przewoźników drogowych w poszczególnych krajach UE, które mają wpływ na proces zakładania i prowadzenia firm transportowych w Niemczech. Po pierwsze, aby rozpocząć karierę jako przewoźnik drogowy w dowolnym państwie członkowskim UE, trzeba mieć w tym kraju stałą i fizyczną siedzibę.
Co ważne, nie może to być wirtualne biuro, ale zwykłe stałe miejsce. Jeśli chodzi o sam obiekt, są też jasne wymagania:
Musi zapewniać dostęp do oryginalnych dokumentów związanych z główną działalnością – w formie elektronicznej lub innej formie. Obejmuje to następujące dokumenty: umowy przewozu, dokumenty pojazdu, dokumenty księgowe, akta pracownicze, umowy o pracę, dokumenty związane ze zwolnieniem, dane dotyczące kabotażu lub pracy kierowcy i okresów odpoczynku. Właściwa agencja kontrolna musi mieć dostęp do wszystkich tych dokumentów. A dodatkowo:
- Jeżeli pojazd przedsiębiorcy jest wykorzystywany do transportu międzynarodowego, musi wrócić do bazy działalności w ciągu ośmiu tygodni od jej opuszczenia.
- Po uzyskaniu licencji transportowej firma musi posiadać co najmniej jeden pojazd, który został zarejestrowany w Niemczech lub jest w eksploatacji i jest w eksploatacji.
- Firma jest również zobowiązana do prowadzenia bieżącej i bieżącej działalności administracyjno-handlowej na terenie Niemiec oraz do zarządzania transportem pojazdami znajdującymi się na terenie kraju.
Zatrudnieni przez firmę kierowcy muszą znajdować się w Niemczech i są proporcjonalni do ilości transportu wykonywanego przez przedsiębiorcę. - W praktyce niemieckie organy wydające licencje przewozowe sprawdzają, czy przewoźnik posiada zwykłe biuro, a nie biuro wirtualne oraz czy jego zarządzający transportem jest zarejestrowany w promieniu 150 km od siedziby firmy.
- Pytanie także, czy przewoźnik posiada przynajmniej jeden pojazd z niemieckim numerem i wystarczającym zabezpieczeniem finansowym do prowadzenia działalności przewozowej (9.000€ za pierwszy pojazd i 5.000€ za każdy kolejny pojazd, które należy wpłacić przewoźnikowi w kolejnych latach Konta bankowe, bezpieczeństwo finansowe można wykazać na podstawie sprawozdań finansowych firmy).
Firma transportowa w Niemczech – wady
Po pierwsze, takie rozwiązanie może rozważyć przedsiębiorca z solidnym zapleczem finansowym. Aby rozpocząć, potrzebujesz dużo gotówki, co wyraźnie pokazuje tabela w tym artykule. Do tego dochodzą miesięczne koszty prowadzenia firmy. Dlatego, aby ten ruch się opłacił, trzeba już mieć stabilną, mocną pozycję na niemieckim rynku transportowym. Bez tego, w kategoriach laika, koszt szybko wchłonie firmę.
Drugą wadą, którą należy wziąć pod uwagę, jest to, że procedura zatrudniania kierowców spoza UE jest dłuższa i bardziej skomplikowana. Jeśli firma zamierza korzystać z kierowców spoza społeczności, musi liczyć się z tym, że cały proces potrwa dłużej niż w Polsce i jest znacznie bardziej skomplikowany.
Komu opłaca się założyć firmę transportową w Niemczech?
Niemieckie firmy specjalizujące się w żegludze przybrzeżnej, swoją działalność opierają na tym rynku i chcą się tam rozwijać. Drugi warunek konieczny – bufor finansowy i stała baza klientów w Niemczech.